Manden bag den verdensomspændende virksomhed JYSK, er Lars Larsen. Det var hans vision og gode idéer, der lagde fundamentet for den succes JYSK senere hen skulle blive. Med hele 2.800 butikker fordelt over 52 lande, må det siges at være en stor international succes.
Faktisk blev det en succes næsten fra start. Larsen grundlagde firmaet JYSK Sengetøjslager i 1979, og blot 5 år efter åbnede den første butik i Tyskland og Grønland. Hurtigt gik der vokseværk i virksomheden, og i dag omsættes der for 28,32 milliarder om året.
Manden med det gode tilbud
‘Go’daw jeg hedder Lars Larsen – jeg har et godt tilbud’, sådan starter de ikoniske reklamer fra JYSK ud. Det er en reklame stort set alle i Danmark kender til, og har været en stor grund til JYSKs kæmpe succes i Danmark. Lars Larsen er siden da blevet døbt som Dyne-Larsen, efter at have vist tilbud om sengetøj.
I 1987 toner Larsen for første gang frem på dansk tv. Det sker på den regionale kanal, TV-Syd. Han er en af de allerførste til at bruge TV-reklamer, og også den første til at bruge sin egen person i selve reklamen. Noget som siden da er forsøgt af mange andre virksomheder.
Blot året efter han første gang toner frem i stuerne, bliver JYSK og Lars Larsen nu også vist landsdækkende på TV2. Her får hele Danmark virkelig øjnene op for JYSK.
Med rødderne solidt plantet i Jylland
Forretningens begyndelse skete på Silkeborgvej i Aarhus. Larsen, der selv var fra Thy-egnen i Nordjylland, havde allerede fra start planer om at starte en butikskæde. Derfor var lokationen for den første butik ikke så vigtig. Det handlede om at finde de bedste lokaler. Og det gjorde han i Aarhus, hvor butikken stadig ligger i dag.
JYSKs visioner er dog stadig præget af Jylland den dag i dag. På deres hjemmeside fortælles der, at JYSKs grundværdier er nøjsomhed, flid og ærlighed. Præcis som Larsen selv identificerede sig med. JYSK står derudover for pålidelighed. En aftale er altså en aftale. Disse værdier er også med til at gøre forretningen til attraktivt, da mange danskere kan nikke genkendende til dette.
Larsens eftermæle
Som en af Danmarks rigeste personer og en stor virksomhedsejer, var Lars Larsen velkendt i Danmark. Det var dog især reklamerne, der gjorde ham så folkekær. Derfor ramte det også den danske befolkning hårdt, da nyhederne om hans sygdomsforløb for første gang ramte i 2019.
Efter kort tids kamp mod leverkræft, sov Larsen stille ind i sit hjem den 19. august 2019. Han blev bisat blot tre dage efter. Til bisættelsen mødte medarbejdere fra hele landet op med blå roser, som symbol for virksomheden.
Sammen med bestyrelsesmedlem Hans Henrik Kjølby og administrerende direktør Jan Bøgh, skal Larsens søn Jacob Brunsborg nu overtage forretningen. Det bliver deres job at fortsætte den succes som Larsen skabte.
I 2004 udgav Larsen bogen ‘Go’daw mit navn er Lars Larsen’. En selvbiografi, hvor han fortæller om hans opvækst til starten af JYSK eventyret.